Natomiast Książkę obiektu budowlanego zgodnie z art. 60 a prawa budowlanego prowadzi się na bieżąco dla każdego budynku oraz obiektu budowlanego niebędącego budynkiem, którego projekt jest objęty obowiązkiem sprawdzenia, o którym mowa w art. 20 ust. 2 prawa budowlanego
Dziennik budowy i książka obiektu budowlanego w praktyce elektryka
Zgodnie z art. 47 b ust 1 i 2 ustawy z 7 7 2022 r. o zmianie ustawy - Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw ( t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1557), elektrycy powinni wiedzieć, iż dziennik budowy prowadzi się odrębnie dla każdego obiektu budowlanego, wymagającego pozwolenia na budowę, pozwolenia na rozbiórkę albo zgłoszenia.
Książka obiektu budowlanego w praktyce elektryka
Książka obiektu budowlanego jest dokumentem przeznaczonym do dokonywania wpisów w zakresie:
1) informacji o obiekcie budowlanym;
2) imienia i nazwiska albo nazwy, adresu zamieszkania lub siedziby oraz e-maila właściciela lub zarządcy;
3) kontroli, o których mowa w art. 62 ust. 1 prawo budowlane;
4) ekspertyz i opinii technicznych dotyczących obiektu budowlanego oraz imion i nazwisk osób, przez które zostały sporządzone;
5) przeglądów technicznych, konserwacji oraz napraw urządzeń przeciwpożarowych, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej, oraz imion i nazwisk osób, które dokonały tych czynności;
6) robót budowlanych związanych z obiektem budowlanym, a wykonywanych po oddaniu do użytkowania;
7) katastrof budowlanych dotyczących obiektu budowlanego;
8) decyzji, postanowień, zaświadczeń i innych dokumentów wydanych przez organy administracji publicznej, dotyczących obiektu budowlanego.
Zgodnie z art. 60a prawa budowlanego obowiązek prowadzenia książki obiektu budowlanego nie obejmuje:
1) budynków:
a) mieszkalnych jednorodzinnych,
b) garażowych i gospodarczych w zabudowie jednorodzinnej;
2) obiektów budowlanych:
a) budownictwa zagrodowego i letniskowego,
b) wymienionych w art. 29 ust. 1 i 2 prawa budowlanego z wyłączeniem sieci gazowych;
3) dróg lub obiektów mostowych, dla których jest prowadzona książka drogi lub książka obiektu mostowego na podstawie przepisów o drogach publicznych.
Zgodnie z art. 60f prawa budowlanego , wpisu w książce obiektu budowlanego dokonuje się w terminie maksymalnie 7 dni od dnia zaistnienia okoliczności, której wpis dotyczy. W terminie miesiąca od dnia zakończenia rozbiórki obiektu budowlanego jego właściciel lub zarządca jest obowiązany zamknąć prowadzoną za pomocą systemu EKOB książkę obiektu budowlanego (art. 60g prawa budowlanego) . Czynność ta ma istotny wpływ na długość przetwarzania danych w systemie EKOB
Przykład praktyczny
Kto zobowiązany jest do zakładania książki obiektu budowlanego?
Odpowiedz
Zgodnie z art. 60c prawa budowanego, Książkę obiektu budowlanego zakłada właściciel lub zarządca obiektu budowlanego w terminie 30 dni od dnia:
1) doręczenia decyzji o pozwoleniu na użytkowanie - w przypadku obiektu budowlanego, do którego użytkowania jest wymagana decyzja o pozwoleniu na użytkowanie;
2) upływu terminu na zgłoszenie, w drodze decyzji, przez organ nadzoru budowlanego sprzeciwu do zawiadomienia o zakończeniu budowy albo doręczenia zaświadczenia organu nadzoru budowlanego o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu - w przypadku obiektu budowlanego, do użytkowania którego jest wymagane zawiadomienie o zakończeniu budowy
3) dokonania zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części - jeżeli w wyniku tej zmiany obiekt budowlany niewymagający wcześniej założenia książki obiektu budowlanego stał się obiektem budowlanym, dla którego należy prowadzić książkę obiektu budowlanego. Właściciel lub zarządca obiektu budowlanego wskazuje w książce obiektu budowlanego osobę fizyczną do prowadzenia tej książki.
Uwaga
Za prowadzenie książki obiektu budowlanego odpowiada wskazana w tej książce osoba fizyczna. Książka obiektu budowlanego ułatwia poruszanie się w przestrzeni publicznej pomiędzy urzędnikiem a prowadzącym inwestycję budowlaną. Sprawia, że książka posiada konkretnego jej autora wskazanego przez inwestora.
Dziennik budowy w praktyce elektryka
O wydanie dziennika budowy występuje inwestor.
Organem właściwym do wydania dziennika budowy jest:
1) organ administracji architektoniczno-budowlanej;
2) organ nadzoru budowlanego - w przypadku robót budowlanych objętych decyzją o:
a) legalizacji budowy, o której mowa w art. 49 ust. 4 prawa budowlanego,
b) pozwoleniu na wznowienie robót budowlanych, o której mowa w art. 51 ust. 4 prawa budowlanego.
Wystąpienie o wydanie dziennika budowy prowadzonego w postaci elektronicznej następuje w systemie EDB.
Występując o wydanie dziennika budowy, należy podać:
1) imię i nazwisko lub nazwę inwestora;
2) dane dotyczące decyzji uprawniającej do wykonywania robót budowlanych albo zgłoszenia:
a) organ wydający decyzję albo przyjmujący zgłoszenie,
b) datę wydania decyzji albo dokonania zgłoszenia,
c) numer decyzji lub znak sprawy - w przypadku decyzji uprawniającej do wykonywania robót budowlanych;
3) e-mail - w przypadku wystąpienia o wydanie dziennika budowy w postaci elektronicznej.
Organ właściwy do wydania dziennika budowy wydaje inwestorowi dziennik budowy w terminie 3 dni roboczych, ale nie wcześniej niż przed dniem, w którym:
1) wykonalna stała się decyzja o:
a) pozwoleniu na budowę lub rozbiórkę,
b) legalizacji budowy, o której mowa w art. 49 ust. 4 prawa budowlanego,
c) pozwoleniu na wznowienie robót budowlanych, o której mowa w art. 51 ust. 4 prawa budowlanego;
2) inwestor nabył prawo do wykonywania robót budowlanych na podstawie zgłoszenia.
Wydanie dziennika budowy następuje przez:
1) ostemplowanie przedłożonego przez inwestora dziennika budowy prowadzonego w postaci papierowej albo
2) zapewnienie dostępu w systemie EDB do dziennika budowy prowadzonego w postaci elektronicznej.
Każdemu wydawanemu dziennikowi budowy prowadzonemu w postaci elektronicznej nadaje się w systemie EDB indywidualny numer.
Jeżeli dziennik budowy jest prowadzony w postaci elektronicznej, w przypadku wydania decyzji o przeniesieniu:
1) decyzji o pozwoleniu na budowę,
2) decyzji o pozwoleniu na wznowienie robót budowlanych, o której mowa w art. 51 ust. 4,
3) praw i obowiązków wynikających ze zgłoszenia, wobec którego organ nie wniósł sprzeciwu organ właściwy do wydania dziennika budowy zapewnia nowemu inwestorowi dostęp do tego dziennika w systemie EDB oraz pozbawia dotychczasowego inwestora tego dostępu w terminie 3 dni roboczych od dnia, w którym decyzja o przeniesieniu stała się wykonalna.
Podstawa prawna:
art. 47 b ust 1 i 2 , art. 60 a ustawy z 7 7 2022 r. o zmianie ustawy - Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw ( t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1557)