- Konkurs: PV-integrated electric mobility applications, HORIZON-CL5-2024-D3-02-05
- Program: Horyzont Europa (HORIZON). Zrównoważone, bezpieczne i konkurencyjne dostawy energii (HORIZON-CL5-2024-D3-02)
- Budżet w 2024 roku: 14 000 000 EUR
- Planowana data otwarcia: 17 września 2024 r.
- Termin składania wniosków: 04 lutego 2025 r. 17:00:00 czasu brukselskiego
Zastosowania mobilności elektrycznej zintegrowanej z systemami fotowoltaicznymi. Nabór wniosków o dofinansowanie
W dokumentacji konkursowej stwierdza się, że generowanie energii fotowoltaicznej ma kluczowe znaczenie dla czystego systemu energetycznego i osiągnięcia celu zerowej emisji netto. W tym celu ważne jest : zwiększenie przystępności cenowej, umożliwienie dalszego zrównoważonego rozwoju oraz wykorzystanie modułowości i synergii stosowania technologii fotowoltaicznych.
Informacje ogólne
W związku z tym oczekuje się, że wyniki projektu przyczynią się do każdego z następujących, oczekiwanych rezultatów:
- Otwarcie nowych możliwości rynkowych dla zintegrowanych z pojazdami ogniw fotowoltaicznych (VIPV) w transporcie drogowym.
- Zmniejszenie wykorzystania sieci elektroenergetycznej i zwiększenie zasięgu pojazdów elektrycznych.
- Ekonomiczny i energooszczędny transport drogowy neutralny dla klimatu.
Zakres
W dokumentacji konkursowej stwierdza się, że technologia fotowoltaiczna może przyczynić się do poprawy funkcji systemów mobilności elektrycznej nie tylko pod względem redukcji emisji CO2 (i zanieczyszczenia powietrza), ale także pod względem estetyki produktu i doświadczeń użytkowników. W związku z tym oczekuje się propozycji następujących rozwiązań:
1. Koncepcje zintegrowania systemów fotowoltaicznych z pojazdami (Vehicle Integrated PV Systems - VIPV), w tym różne technologie ogniw, połączeń i enkapsulacji (o wysokiej wydajności przy niższych i zmiennych warunkach oświetleniowych) o elastycznej konstrukcji (rozmiar, kształt/krzywizna, lekkość, estetyka) i właściwościach przeciwporostowych, przy założeniu że fotowoltaika zapewni znaczną część energii zużywanej przez pojazd w różnych warunkach klimatycznych.
Ponadto propozycje powinny uwzględniać optymalizację kosztów i przyjazność dla środowiska towarzyszące integracji VIPV. Proponowane rozwiązania powinny spełniać specyfikacje motoryzacyjne oraz standardy bezpieczeństwa/napraw/konserwacji (zderzenia, sytuacje awaryjne, odporność, niezawodność, długotrwała żywotność i duża liczba cykli eksploatacji). Należy uwzględnić różne typy i zastosowania w pojazdach (w tym świadczenie usług sieciowych). Ważne jest ponadto powiązanie zastosowania instalacji PV z modelem użytkowania pojazdu, który maksymalizuje stosunek wykorzystania energii słonecznej i wydajności dla VIPV, biorąc przy tym pod uwagę: zmiany natężenia światła, warunki klimatyczne i zróżnicowane zastosowania, przy jednoczesnym minimalizowaniu strat energii. Adresatami są multidyscyplinarne konsorcja, w tym co najmniej jeden producent pojazdów.
2. Demonstracja stacji ładowania (pojazdy elektryczne, autobusy elektryczne itp.) wyposażonej w panele PV i zdolnej do zapewnienia znacznej części zapotrzebowania na ładowanie pomimo nieciągłości generacji energii przez panele PV. Chodzi o jednoczesne zagwarantowanie równowagi sieci publicznej i obniżenie kosztu energii w sieci publicznej, z uwzględnieniem optymalnego czasu rozpoczęcia ładowania/rozładowania dla pojazdów elektrycznych. Można na to wpłynąć np. poprzez czas przyjazdu, czas odjazdu, początkowy i końcowy stan naładowania (SOC).
Plan wykorzystania i rozpowszechniania wyników powinien obejmować solidny biznesplan i rozsądną strategię wykorzystania. Strategia wykorzystania powinna obejmować wstępne plany skalowalności, komercjalizacji i wdrożenia (studium wykonalności, plan biznesowy) wskazujące możliwe źródła finansowania, które mogą być potencjalnie wykorzystane (w szczególności Fundusz Innowacyjny).
Wnioskodawcy mogą szukać możliwości zaangażowania Wspólnego Centrum Badawczego WE. Wspólne Centrum Badawcze może zapewnić charakterystykę, walidację i certyfikację wydajności urządzeń fotowoltaicznych. Może również przeprowadzać badania prenormatywne w celu opracowania odpowiednich metod charakteryzacji takich urządzeń jako prekursora przyjęcia norm międzynarodowych, a także rozwiązywania problemów związanych ze stabilnością, żywotnością i środowiskiem. Zadanie to zostanie wykonane w ramach Europejskiej Instalacji Testowej Solarnej (ESTI), akredytowanego laboratorium kalibracyjnego ISO17025 dla wszystkich technologii fotowoltaicznych. Oczekuje się, że działania osiągną poziom TRL 6-7 do końca projektu.
Więcej informacji: https://ec.europa.eu/info/funding-tenders/opportunities/portal/screen/opportunities/topic-details/horizon-cl5-2024-d3-02-05
MSz