Aktualny

Działalność elektryków w zakresie komunikacji elektronicznej

Przemysław Gogojewicz

Autor: Przemysław Gogojewicz

Dodano: 15 stycznia 2025
Deklaracja VAT-13 przez Internet

Zgodnie z art. 2 pkt. 76 ustawy Prawo komunikacji elektronicznej, usługi komunikacji elektronicznej obejmują usługi świadczone za pośrednictwem sieci telekomunikacyjnej, zwykle za wynagrodzeniem, z wyłączeniem usług , które są związane z zapewnianiem, albo też wykonywaniem kontroli treści, które są przekazywane przy wykorzystaniu sieci telekomunikacyjnych lub też usług komunikacji elektronicznej.

Usługa elektroniczna w przepisach prawa

Zgodnie z ustawą prawo komunikacji elektronicznej, usługi elektroniczne powinny obejmować:

a)  usługi dostępu do internetu w ujęciu art. 2 pkt 2 akapit drugi rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2120 z dnia 25 listopada 2015 r. który ustanawia środki dotyczące dostępu do tak zwanego otwartego internetu i dotyczący opłat detalicznych za regulowanie usług łączności wewnątrzunijnej jak również zmieniającego dyrektywę 2002/22/WE, a także rozporządzenie (UE) nr 531/2012 (t. j. Dz. Urz. UE L 310 z 26.11.2015, str. 1, ze zm.)

 

b)  usługi dotyczące komunikacji interpersonalnej,

c)  usługi, które polegają całkowicie lub też głównie na przekazywaniu sygnałów, w szczególności polegające na:

-  przesyłaniu sygnału w ramach komunikacji interpersonalnej w sposób niezależny od stosowanej technologii,

- usługach transmisyjnych które są stosowane na potrzeby świadczenia usług komunikacji maszyna– maszyna, jak również na potrzeby nadawania

Usługa dostępu do internetu

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 2015/2120 z dnia 25 listopada 2015r. ustanawiające środki dotyczące dostępu do otwartego internetu oraz zmieniające dyrektywę 2002/22/WE w sprawie usługi powszechnej i związanych z sieciami i usługami łączności elektronicznej praw użytkowników, a także rozporządzenie (UE) nr 531/2012 w sprawie roamingu w publicznych sieciach łączności ruchomej wewnątrz Unii  z dnia 25 listopada 2015 r. (t. j. Dz.Urz.UE.L Nr 310, str. 1), "usługi dostępu do internetu" oznaczają publicznie dostępne usługi łączności elektronicznej, które zapewniają dostęp do internetu, a tym samym zapewniają łączność z praktycznie wszelkimi zakończeniami sieci internetu i to bez względu na stosowane technologie sieci i urządzenia końcowe.

Zapamiętaj!

Usługi dostępu do internetu powinny zapewniać dostęp do internetu, jak również do wszystkich jego zakończeń sieci i to bez względu na technologię dotyczącą sieci i urządzeń końcowych wykorzystywanych przez użytkownika końcowego.

Jednakże ze względów losowych, na które nie mają wpływu dostawcy usług tacy jak podmioty elektryczne, dostęp do internetu, a tym samym niektóre zakończenia sieci internetu mogą być czasem niedostępne.

W związku z tym tacy dostawcy jak podmioty elektryczne powinni być uznani za spełniających swoje obowiązki, które są związane z zapewnianiem usług dostępu do internetu w rozumieniu  rozporządzenia UE, gdy dane usługi powinny zapewniać łączność praktycznie ze wszystkimi zakończeniami sieci internetu.

Dostawcy usług dostępu do internetu ( podmioty elektryczne) nie powinni więc ograniczać możliwości połączenia z jakimikolwiek dostępnymi zakończeniami sieci internetu.

Przykład praktyczny

Pytanie

Czy podmioty elektryczne świadczące usługi w zakresie komunikacji elektronicznej na podstawie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 2015/2120 powinni zapewnić użytkownikom końcowym dostęp do internetu i korzystanie z urządzeń końcowych?

Odpowiedz

Tak. Podmioty elektryczne wchodzące na rynek usług w zakresie komunikacji elektronicznej powinny zapewnić użytkownikom końcowym dostęp do internetu jak również korzystanie z urządzeń końcowych.  Uzyskując dostęp do internetu użytkownicy końcowi powinni mieć swobodę wyboru pomiędzy różnego  rodzaju końcowymi urządzeniami określonymi w dyrektywie Komisji 2008/63/WE.

Dostawcy usług dostępu do internetu ( podmioty elektryczne) nie powinny nakładać ograniczeń w zakresie dotyczącym korzystania z urządzeń końcowych , które służą do łączenia się z siecią, prócz wymogów , które zostały nałożone przez producentów lub też przez dystrybutorów urządzeń końcowych zgodnie z prawem Unii.

Podmioty elektryczne powinny wiedzieć, iż użytkownik końcowy powinien mieć (za pośrednictwem usług dostępu do internetu),  prawo dostępu do informacji jak również prawo dostępu do treści oraz ich rozpowszechniania, jak również prawo do korzystania i udostępniania i to bez dyskryminacji, do aplikacji i usług.

Korzystanie przez podmioty z tegoż prawa powinno pozostać bez uszczerbku dla prawa Unii lub też  pozostawać zgodne z prawem Unii czy z przepisami prawa krajowego w dziedzinie zgodności z prawem treści, czy też aplikacji lub usług.

Zgodnie z tym Rozporządzenie UE nie ma na celu uregulowania zgodności z prawem treści, aplikacji lub też usług ani też uregulowania związanych z nim procedur, czy też wymogów i gwarancji.

Kwestie te pozostają więc objęte prawem Unii lub też zgodnymi z prawem Unii przepisami prawa krajowego.

Swoboda uzgadniania z dostawcami usług dostępu do internetu

Podmioty elektryczne powinny wiedzieć, iż w celu wykonywania prawa do uzyskiwania dostępu do informacji i treści czy też prawa do ich rozpowszechniania, jak również do korzystania i udostępniania wybranych przez aplikacji czy też do usług,  użytkownik końcowy powinien posiadać swobodę uzgadniania z dostawcami usługi dostępu do internetu wszelkich postanowień umownych które dotyczą stawek za określoną ilość danych jak również prędkość usług dostępu do internetu.

Tego rodzaju postanowienie umowne, jak również wszelkiego rodzaju praktyki handlowe dostawcy usługi dostępu do internetu, nie powinny ograniczać wykorzystania tych praw, a tym samym umożliwić obchodzenie przepisów  rozporządzenia UE, które dotyczy gwarantowania dostępu do otwartego internetu.

Ponadto zgodnie z postanowieniami UE , krajowy organ regulacyjny i inny właściwy organ,  powinny posiadać uprawnienia do podejmowania wszelkich działań przeciwko wszelkim postanowieniom umownym czy też przeciwko wszelkim praktykom handlowym, które (ze względu na swoją skalę ) doprowadzają do sytuacji, w których wybór dokonywany przez użytkownika końcowego jest w praktyce znacząco ograniczony.

W tym celu prawidłowa ocena postanowień umownych jak również praktyk handlowych powinna między innymi uwzględnić odpowiednią pozycję rynkową dostawcy usługi dostępu do internetu jak również dostawcy treści, czy też aplikacji i usług.

Krajowy organ regulacyjny i inny właściwy organy powinny być zobowiązane i to w ramach swoich zadań do monitorowania i w razie potrzeby do egzekwowania wykonywania przepisów Rozporządzenia UE jak również przepisów krajowych i  do interwencji w przypadkach,  gdy postanowienia umowne lub też praktyka handlowa miałyby doprowadzić do podważenia istoty prawa użytkownika końcowego.

Podmiot elektryczny świadczący usługę, a zakaz dyskryminacji

W ramach świadczenia dotyczących usług dostępu do internetu, podmioty elektryczne jako dostawcy tychże usług powinni traktować każdy ruch równo i to bez dyskryminacji, czy jakichkolwiek ograniczeń, czy też ingerencji i to bez względu na nadawców lub odbiorców, czy też treść, czy też aplikację lub usługi, lub urządzenia końcowe.

Zgodnie z zasadami ogólnymi prawa Unii Europejskiej jak również utrwalonym orzecznictwem w UE, porównywalnych sytuacji nie należy traktować w różny sposób, a tym samym w różnych sytuacjach  w taki sam sposób, chyba że takie postępowanie jest przede wszystkim obiektywnie uzasadnione.

Podstawa prawna

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 2015/2120 z dnia 25 listopada 2015 r. ustanawiające środki dotyczące dostępu do otwartego internetu oraz zmieniające dyrektywę 2002/22/WE w sprawie usługi powszechnej i związanych z sieciami i usługami łączności elektronicznej praw użytkowników, a także rozporządzenie (UE) nr 531/2012 w sprawie roamingu w publicznych sieciach łączności ruchomej wewnątrz Unii (t. j. Dz. Urz. UE.L Nr 310, str. 1).

Prawo komunikacji elektronicznej ( t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1221 ze zm.).

Autor: Przemysław Gogojewicz
Przemysław Gogojewicz

Autor: Przemysław Gogojewicz

prawnik, właściciel Kancelarii Usług Prawnych w Chrzanowie.