Aktualny

Elektryk jako podmiot wykonujący zadania z zakresu użyteczności publicznej

Przemysław Gogojewicz

Autor: Przemysław Gogojewicz

Dodano: 10 grudnia 2024
Deklaracja VAT-13 przez Internet

Zgodnie z art. 2 ust 1 pkt 3 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych,  podmioty wykonujące zadania z zakresu użyteczności publicznej, czyli osoby fizyczne, osoby prawne lub też jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym to przepisy szczególne przyznały zdolność do czynności prawnych i zapewniły infrastrukturę techniczną. Podmiotami wykonującymi zadania z zakresu użyteczności publicznej mogą być elektrycy, lub też podmioty stanowiące grupy elektryków.

Zadania użyteczności publicznej

Elektrycy, dokonujący zadań dotyczących użyteczności, powinni wiedzieć, że infrastruktura techniczna powinna zostać tworzona na potrzeby:

a)  dokonywania wytwarzań, czy też przesyłania lub też dystrybucji gazu, czy też energii elektrycznej lub też ciepła, jak również

b)  zapewnienia oświetlenia w miejscach, o których jest mowa w art. 18 ust. 1 pkt 2 ustawy Prawo energetyczne, jak również

c)  dokonania zaopatrzenia ludności w wodę, czy też gromadzenia, cz też przesyłania i oczyszczania lub odprowadzania ścieków, jak również ogrzewania i systemów odwodnienia, a w tym ciągów drenażowych,

d)  transportowe, w tym linii kolejowych, czy też dróg, czy portów i lotnisk.

Przykład praktyczny

Pytanie

Czy elektryk, spółka kapitałowa tworzona przez elektryków, może wykonywać działania w zakresie użyteczności publicznej?

Odpowiedz

Tak. Zgodnie z art. 16 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych , działania związane z infrastrukturą telekomunikacyjną , elektrycy wykonujący zadania z zakresu użyteczności publicznej, z zastrzeżeniem art. 16 ust. 2 ustawy, mogą:

1) budować lub też dokonywać eksploatacji infrastruktury telekomunikacyjnej, sieci telekomunikacyjnej i powiązanych zasobów, oraz nabywać uprawnienia  do infrastruktury telekomunikacyjnej, czy  też sieci telekomunikacyjnej i powiązanych z nią zasobów;

2) dostarczać sieci telekomunikacyjne czy też zapewniać dostęp do infrastruktury telekomunikacyjnej, sieci telekomunikacyjnych oraz powiązanych zasobów;

3) świadczyć, z wykorzystaniem posiadanej infrastruktury telekomunikacyjnej, sieci telekomunikacyjnych oraz powiązanych zasobów, usługi na rzecz przedsiębiorców telekomunikacyjnych.

Warto też podkreślić, iż elektryk jako operator systemu przesyłowego, czy też elektryk jako operator systemu dystrybucyjnego jak również elektryk jako operator systemu połączonego, w ujęciu ustawy prawo energetyczne, nie może nabywać prawa do infrastruktury telekomunikacyjnej, jak również budować czy też eksploatować tejże infrastruktury i sieci telekomunikacyjnych w zakresie innym niż ta która wynika z realizacji zadań  określonych dla nich w ustawie prawo energetyczne.

Przepisy Rozporządzenia UE

Elektrycy powinni wiedzieć, iż zgodnie z Rozporządzeniem zróżnicowane wymogi regulacyjne i  wdrażanie przepisów unijnych w poszczególnych krajach UE  umożliwiają współpracę między podmiotami elektrykami czy też elektrykami i innymi podmiotami wykonującymi zadania z zakresu użyteczności publicznej.

Różnice pomiędzy zadaniami sprawiają , iż bariery wzajemne zostają przełamywane w interesie współpracy w zakresie zadań z zakresu użyteczności publicznej. Ponadto wejścia dla nowych przedsiębiorstw w tym przedsiębiorców elektryków , którzy dostarczają publiczne sieci łączności elektronicznej lub też urządzenia towarzyszące zakresu użyteczności publicznej sprawiają , że wszelkie te działania realizują zapisy art. 2 pkt 29 dyrektywy (UE) 2018/1972 .

Wszelkie różnice w zakresie realizacji zadań z zakresu użyteczności publicznej , czy też wszelka niespójność podejmowanych działań przez podmioty w zakresie użyteczności publicznej powoduje utrudnienia w zakresie świadczonych usług i ogranicza nowe możliwości rynkowe, co utrudnia rozwój rynku wewnętrznego.

Użytkowanie i wdrażania infrastruktury technicznej na potrzeby VHCN.

W celach usprawnień dotyczących wdrożeń VHCN na rynku wewnętrznym zainteresowane podmioty publiczne powinny ustanowić na rzecz przedsiębiorców (np. elektryków) , którzy dostarczają publiczne sieci łączności elektronicznej lub też urządzenia, które łączności tej  towarzyszą, prawo dostępu do infrastruktury technicznej i to bez względu na jej położenie.

Taki dostęp powinien się odbywać na sprawiedliwych i rozsądnych podstawach.

W szczególności, biorąc pod uwagę szybki rozwój przedsiębiorstw, dostarczających urządzenia towarzyszące, takie jak wieże telekomunikacyjne', jak również dostawców usług dostępu do infrastruktury technicznej, która jest odpowiednia dla instalacji elementu bezprzewodowego sieci łączności elektronicznej, takiego jak sieć 5G ,istnieje potrzeba rozszerzenia zakresu definicji ,,operatora sieci'' na przedsiębiorstwa dostarczające lub też upoważnione do dostarczania sieci łączności elektronicznej. Takimi przedsiębiorcami są z całą pewnością elektrycy specjalizujący się w tym zakresie zadań. 

Z racji niskiego stopnia zróżnicowania, obiekty techniczne sieci powinny w wielu przypadkach pomieścić jednocześnie dużą ilość różnych elementów sieci łączności elektronicznej i to bez wpływania na  świadczoną usługę i przy stosunkowo niewielkich kosztach adaptacji.

Element taki powinien obejmować i umożliwiać świadczenie usług dostępu szerokopasmowego o przepustowości która wynosi co najmniej 100 Mb/s, zgodnie z zasadą dotyczącą neutralności technologicznej. 

Infrastruktura techniczna, która jest przeznaczona tylko do umieszczenia w niej innego elementu sieci i która nie staje się aktywnym elementem sieci, powinna zostać  wykorzystywana do ulokowania w kabli i urządzeń łączności elektronicznej i wszelkich innych podzespołów sieci łączności elektronicznej i to w sposób niezależny od jej aktualnego użytkowania.

Infrastruktura techniczna która dotyczy publicznej sieci łączności elektronicznej powinna zostać  również wykorzystywana do umieszczania  elementów innych sieci.

Do działalności przedsiębiorcy (elektryka), o której jest mowa w art. 16 ust. 1, czyli działalności związanej podejmowaniem zadań z zakresu użyteczności publicznej powinno się stosować przepis art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych.

Podstawa prawna

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1309 z dnia 29 kwietnia 2024 r. w sprawie środków mających na celu zmniejszenie kosztów wdrażania gigabitowych sieci łączności elektronicznej, zmieniające rozporządzenie (UE) 2015/2120 i uchylające dyrektywę 2014/61/UE (akt w sprawie infrastruktury gigabitowej) (t. j. Dz.Urz.UE.L z 2024 r. str. 1309)

Ustawa o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych ( t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 604 ze zm.)

Autor: Przemysław Gogojewicz
Przemysław Gogojewicz

Autor: Przemysław Gogojewicz

prawnik, właściciel Kancelarii Usług Prawnych w Chrzanowie.