Wyjaśnienie ustawodawcy – „zgodnie z nową regulacją w budynku mieszkalnym wielorodzinnym w przypadku wykonania więcej niż jednego balkonu na jednej płycie balkonowej należy zastosować pomiędzy tymi balkonami odpowiedną przegrodę. Przegroda powinna mieć odpowiednią wysokość (co najmniej 2,2 m mierzoną od poziomu posadzki balkonu) oraz szerokość (wynoszącą co najmniej szerokości balkonu, a w przypadku, gdy balkon ma szerokość równą lub większą niż 2 m – min. 2 m). Przy ustalaniu szerokości przegrody należy uwzględnić barierkę na balkonie – tzn. szerokość przegrody powinna wynosić tyle, ile głębokość balkonu pomniejszona o szerokość balustrady. Przegroda powinna się też charakteryzować odpowiednią przepuszczalnością światła. Powinna ona wynosić minimalnie 30%, maksymalnie 50%, dzięki czemu, w ocenie projektodawcy, taka przyciemniona przegroda (np. szklana, luksfery) da poczucie odizolowania od sąsiadów. Jednocześnie zastosowanie tego typu przegród może budzić wątpliwości interpretacyjne pod względem wyznaczania czasu nasłonecznienia. Wobec czego wskazano, że takie przegrody, które charakteryzują się przepuszczalnością światła od 30% do 50%, mogą być pomijane w wyznaczaniu czasu nasłonecznienia oraz podczas rozważania kwestii przesłaniania. W Polskiej Normie PN-EN 410:2011 Szkło w budownictwie - Określanie świetlnych i słonecznych właściwości oszklenia jest mowa o przepuszczalności światła τv oszklenia. W normie tej wskazano, w jaki sposób ta przepuszczalność jest wyznaczana, co może być pomocne przy określaniu tego parametru. W przypadku gdy loggie są przedzielone przegrodą, wówczas ta przegroda powinna spełniać wymienione powyżej wymagania. Zmiana podyktowana jest tym, że pojawia się coraz więcej budynków z dużą liczbą balkonów, które umieszczone są na jednej płycie balkonowej, a oddzielone są np. ażurowymi niskimi ściankami. Podobnie jest z loggiami, które sąsiadują ze sobą, ale przedzielone są jedynie np. ażurową przegrodą. Takie rozwiązania nie zapewniają komfortu użytkowania mieszkańcom lokali. Dzięki projektowanym regulacjom prywatność będzie zachowana.”.
Nadchodzące zmiany w przepisach szeroko rozumianego prawa budowlanego. Co jeszcze obejmą zmiany?
Druga część artykułu, który opisuje zmiany jakie będą miały miejsce po wprowadzeniu aktualizacji w prawie budowlanym. Warto zapoznać się z tym, co będzie czekać nas w najbliższym czasie. Całość zmian w pewnym stopniu bezpośrednio, ale i pośrednio dotknie również branżę elektryczną.
Zapewnienia większej prywatności na balkonach
Zdecydowane zmniejszenia hałasu w mieszkaniach
Wyjaśnienie ustawodawcy – „oznacza to, że w przypadku budynku jednorodzinnego, w którym wyodrębniono 2 lokale mieszkalne, wszystkie wewnętrzne ściany i stropy spełniają wymagania jak dla np. dwupoziomowego mieszkania w bloku, czyli mają izolacyjność akustyczną jak dla ścian i stropów wewnętrznych w mieszkaniu. Dlatego wprowadzono zmianę, zgodnie z którą dwa lokale mieszkalne w budynku jednorodzinnym pod kątem hałasu będą traktowane na równi z dwoma lokalami mieszkalnymi w budynku wielorodzinnym, a zatem będą miały lepsze parametry akustyczne (dla stropu między lokalami zamiast 45 – będą miały 51 dB, dla ściany między lokalami zamiast 35 – będą miały 50 dB).”.
Zapewnienia pomieszczenia umożliwiającego odpowiednie warunki do przewinięcia dorosłej osoby ze szczególnymi potrzebami
Wyjaśnienie ustawodawcy – „w ust. 1 wymieniono budynki, ze względu na ich przeznaczenie i powierzchnię użytkową, w których konieczne jest wydzielenie pomieszczenia, które jest dostosowane do karmienia i przewijania dzieci. W ust. 1 w stosunku do obecnie obowiązującego przepisu wskazano, że pomieszczenie to powinno być przeznaczone wyłącznie do ww. celu. W ust. 2 wskazano budynki wraz z ich powierzchniami użytkowymi, w których zachodzi konieczność zaprojektowania pomieszczenia umożliwiającego przewinięcie dorosłej osoby ze szczególnymi potrzebami. Wprowadzenie regulacji wynika z inicjatywy pn. „Przewijamy Polskę”. Jest to inicjatywa ogólnopolskiej koalicji pięciu organizacji pozarządowych, reprezentujących potrzeby osób niepełnosprawnych. Celem akcji „Przewijamy Polskę” jest utworzenie w Polsce sieci miejsc, w których osoby ze znaczną lub sprzężoną niepełnosprawnością będą mogły z pomocą swoich opiekunów dokonać w godnych i bezpiecznych warunkach czynności higienicznych. Zaznaczyć należy, iż konieczność zapewnienia przedmiotowego pomieszczenia będzie dotyczyła wyłącznie budynków nowoprojektowanych. Ust. 3 wskazuje warunki, jakie powinno spełniać pomieszczenie służące do przewinięcia dorosłej osoby ze szczególnymi potrzebami. Zgodnie z ust. 4, zarówno pomieszczenie do karmienia i przewijania dzieci, jak i pomieszczenie służące przewijaniu dorosłych osób ze szczególnymi potrzebami, posiada wentylację i jest wyposażone w umywalkę. Zaznaczyć również należy, że zgodnie z definicją pomieszczenia higieniczno-sanitarnego, pomieszczenie do karmienia i przewijania dzieci oraz pomieszczenie służące przewijaniu dorosłych osób ze szczególnymi potrzebami są zaliczane do pomieszczeń hignieniczno-sanitarnych – zatem konieczne jest spełnienie również tych warunków zmienianego rozporządzenia, które dotyczą pomieszczenia higieniczno-sanitarnego. W ust. 5 zawarto regulację, zgodnie z którą obowiązek urządzania pomieszczenia, o którym mowa w ust. 1–4, nie dotyczy stacji paliw zlokalizowanej na terenie zamkniętym. Ust. 6 zawiera regulację, zgodnie z którą pomieszczenie służące do przewinięcia dorosłej osoby ze szczególnymi potrzebami może być urządzone w ustępie ogólnodostępnym dla osób niepełnosprawnych. Taka możliwość zachodzi jednak pod warunkiem łącznego spełnienia warunków zarówno dla ustępu dla osób niepełnosprawnych, jak i warunków dla pomieszczenia, o którym mowa w ust. 3. W ust. 7 wskazano, że wymaganie w zakresie urządzania pomieszczenia służącego do przewinięcia dorosłej osoby ze szczególnymi potrzebami będzie dotyczyło budynków nowoprojektowanych, czyli takich dla których przed dniem wejścia w życie tego rozporządzenia została wydana ostateczna decyzja o pozwoleniu na budowę albo zostało dokonane zgłoszenie budowy, do którego organ administracji architektonicznobudowlanej nie wniósł sprzeciwu, lub zostało wydane zaświadczenie o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu, o którym mowa w art. 30 ust. 5aa ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane.”.
Wprowadzenia obowiązku realizacji w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych pomieszczeń przeznaczonych do przechowywania rowerów/wózków dziecięcych (minimum 15 m2)
Wyjaśnienie ustawodawcy – „w stosunku do budynku mieszkalnego wielorodzinnego wprowadzono obowiązek wykonania pomieszczenia gospodarczego o powierzchni min. 15 m2, na potrzeby przechowywania rowerów i wózków dziecięcych. Zamiast takiego pomieszczenia gospodarczego dopuszczono możliwość wykonania odrębnego budynku gospodarczego, wiaty lub altany. Nowa regulacja związana jest z tym, że w budynkach często nie przewiduje się specjalnych pomieszczeń do przechowywania rowerów czy wózków. Wówczas wózki i rowery przechowywane są na klatkach schodowych, stwarzając zagrożenie podczas ewakuacji.”.
Zmiany wynikające z projektu r.z.f.p.b.
Syntetycznie odnosząc się do przedmiotowego zagadnienia należy wskazać, że zmiany w zakresie projektu i formy projektu budowlanego obejmują:
a) wyjaśnienie wątpliwości interpretacyjnych związanych ze sposobem wyznaczania powierzchni całkowitej budynku (kwestia zaliczania loggii do tej powierzchni – wskazano jednoznacznie, że przy obliczaniu powierzchni całkowitej budynku loggii się nie uwzględnia);
b) doprecyzowanie przepisów w zakresie analizy związanej z akustyką lokali mieszkalnych (wskazano na niezbędność zamieszczenia w projekcie technicznym analizy rozwiązań technicznych i materiałowych, mających na celu spełnienie wymagań akustycznych wynikających z przepisów nowelizacji rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Dodatkowo należy wskazać, że obowiązek będzie dotyczył budynku mieszkalnego jednorodzinnego z dwoma lokalami, budynku mieszkalnego jednorodzinnego w zabudowie szeregowej bądź bliźniaczej lub budynku mieszkalnego wielorodzinnego. Celem takiego rozwiązania jest potwierdzenie spełnienia wymagań akustycznych wynikających z rozporządzenia w sprawie warunków technicznych dla budynków, w tym Polskich Norm).