Aktualny

Ogrzewanie i wentylacja w miejscu pracy elektryka. Temat ważny zwłaszcza w zimie

Przemysław Gogojewicz

Autor: Przemysław Gogojewicz

Dodano: 1 lutego 2024
Zima

W pomieszczeniach pracy elektryka pracodawca powinien zapewnić temperaturę odpowiednią do rodzaju wykonywanej przez niego pracy (stosowanie metody pracy i wysiłku fizycznego niezbędnego do jej wykonania) nie niższą niż 14 ○C (287 K), chyba że ze względu na dostępną technologię można ją wykonywać bez strat energetycznych i cieplnych. W pomieszczeniu pracy elektryka, w których wykonuje on lekką pracę fizyczną, i w pomieszczeniu biurowym temperatura nie może być niższa niż 18 ○C (291 K).

Zabezpieczenie termiczne pomieszczeń i stanowisk pracy elektryka

Zgodnie z § 31 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, pomieszczenie i stanowisko pracy elektryka powinno być zabezpieczone przed niekontrolowaną emisją ciepła w drodze promieniowania, przewodzenia i konwekcji oraz przed napływem chłodnego powietrza z zewnątrz.

Wymogi dotyczące wentylacji pomieszczeń pracy elektryka

W pomieszczeniu do pracy dla elektryka pracodawca powinien zapewnić wymianę powietrza wynikającą z potrzeb użytkowych i funkcji dla tych pomieszczeń, jak również wynikający z bilansu ciepła i wilgotności, oraz zanieczyszczeń stałych i gazowych.

W pomieszczeniu pracy elektryka, w którym dochodzi do wydzielania substancji szkodliwych dla zdrowia elektryka,pracodawca powinien zapewnić taką wymianę powietrza, aby nie zostały przekraczane wartości co do najwyższych lecz dopuszczalnych stężeń tych substancji.

Obowiązek co do stosowania nawiewnej wentylacji miejscowej

W pomieszczeniu pracy elektryka, w którym następuje wydzielanie się ciepła przez promieniowanie w ilości przekraczającej na stanowiskach pracy pracodawca powinien zastosować nawiewną wentylację miejscową.

Parametry co do nawiewanego powietrza powinny spełniać wymagania dla mikroklimatu gorącego, określone w przepisach: Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy z dnia 12 czerwca 2018 r. (t. j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1286 ze zm.)

Urządzenie lub jego część, z którego może wydzielać się szkodliwy gaz, par lub pył, powinno być zhermetyzowane. Pracodawca w  razie niemożliwości zhermetyzowania, tego urządzenia, powinien zapewnić elektrykom miejsce pracy które jest wyposażone w miejscowe wyciągi.

Urządzenia wentylacyjne

Zgodnie z § 35 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy ,powietrze doprowadzane do pomieszczeń pracy elektryka z zewnątrz przy jednoczesnym zastosowaniu do tego klimatyzacji lub wentylacji mechanicznej, pracodawca powinien oczyścić z pyłów i substancji szkodliwych dla zdrowia.

Zatem Klimatyzacje lub wentylacje nie mogą powodować przeciągów, wyziębień lub przegrzewań pomieszczeń pracy elektryków. Sytuacja ta nie dotyczy wentylacji awaryjnej.

Strumienie powietrza pochodzące z urządzeń do wentylacji nawiewnej nie powinny być skierowane bezpośrednio na stanowisko pracy elektryka.

Przykład praktyczny

Pytanie

Jaka powinna być temperatura maksymalna nawiewanego powietrza do pomieszczenia pracy dla elektryka?

Odpowiedz

Zgodnie z § 36 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy , maksymalna temperatura co do nawiewanego powietrza nie powinna przekraczać 70 ○C (343 K),  przy nawiewającym powietrzu na wysokości nie mniejszej niż 3,5 m od poziomu podłogi stanowiska pracy elektryka i 45 ○C (318 K) - w pozostałych przypadkach.

W pomieszczeniu pracy elektryka, w którym występuje łatwo palny lub niebezpieczny pod względem wybuchowym pył, czy gaz lub para, maksymalna temperatura nawiewanego powietrza powinna być zgodna z przepisami w sprawie ochrony przeciwpożarowej.

Zabezpieczenie przed hałasem i drganiami urządzeń wentylacyjnych

Pracodawca w przypadku zastosowania systemu klimatyzacji lub wentylacji mechanicznej powinien zapewnić elektrykowi:

1)  właściwą i odpowiednią konserwację urządzenia i instalacji klimatyzacyjnej i wentylacyjnej w celu niedopuszczenia do awarii;

2) stosowanie środków , które mają na celu ograniczenie co do natężeń i rozprzestrzeniania się hałasu i drgań powodowanych poprzez pracę urządzeń klimatyzacyjnych i wentylacyjnych.

W sytuacji w której w procesie pracy elektryka wydziela się substancja szkodliwa dla jego zdrowia poprzez awarię wentylacji, która może zagrażać zdrowiu elektryka, pracodawca powinien  zastosować system kontrolny, który sygnalizuje stan zagrożenia.

Wentylacja mechaniczna z recyrkulacją powietrza

Pracodawca powinien pamiętać iż zgodnie z § 38 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, przy zastosowaniu w pomieszczeniu pracy elektryka wentylacji mechanicznej z recyrkulacją powietrza,  ilość powietrza świeżego dostarczonego do pomieszczenia nie powinna być mniejsza niż 10% ogólnej ilości wymienianego powietrza.

W powietrzu wprowadzanym do pomieszczenia pracy elektryka przy stosowaniu recyrkulacji,  zanieczyszczenie czynnikami, które są szkodliwe dla zdrowia, nie powinno przekraczać poziomu, którego suma stosunków stężeń poszczególnych jego substancji do odpowiadającego im wartości najwyższych dopuszczalnych stężeń przekracza 0,3.

Pracodawca powinien zapewnić, aby recyrkulacja powietrza nie została zastosowana w pomieszczeniu pracy elektryka, w którym występuje szkodliwy czynnik biologiczny, czynnik chemiczny stwarzający zagrożenie określone w przepisach w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy związanej z występowaniem w miejscu pracy czynników chemicznych,jak również materiał wydzielający nieprzyjemną lub uciążliwą woń zapachową albo, w pomieszczeniu pracy dla elektryka w którym jest możliwe nagłe zwiększenie się stężenia substancji chemicznej stwarzającej zagrożenie, a także w przestrzeni zagrożonej wybuchem.

Podstawa prawna

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (t. j. Dz. U. z 2003r. Nr 169 poz. 1650 ze zm.)

Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy z dnia 12 czerwca 2018 r. (t. j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1286 ze zm.)

Autor: Przemysław Gogojewicz
Przemysław Gogojewicz

Autor: Przemysław Gogojewicz

prawnik, właściciel Kancelarii Usług Prawnych w Chrzanowie.