Idealny "elektryk" do roli kuriera
Wielozadaniowy i ekonomiczny elektryczny samochód dostawczy FOTON model eAmumark to pojazd idealny do wykorzystania w transporcie „ostatniej mili”, czyli dostarczenia ładunku do końcowego odbiorcy tam, gdzie obowiązują obostrzenia dotyczące wjazdu ze względu na ochronę środowiska naturalnego lub gdzie występuje strefa czystego parkowania.
- Data: 17.11.2023
Anody ze skrobi, katody bez kobaltu. Nowa generacja akumulatorów stworzona i testowana przez naukowców UJ
Na Uniwersytecie Jagiellońskim opracowano technologie materiałowe magazynowania energii, które pozwolą uniezależnić się od zagranicznych dostawców drogich metali i grafitu, które są potrzebne do produkcji akumulatorów. Naukowcy proponują technologie, które spełniają wymogi zielonej chemii. Produkcja niektórych z nich nie pozostawia śladu węglowego, a prototypy akumulatorów wykazują porównywalne lub lepsze parametry od tych obecnie produkowanych. Jest to świetne rozwiązanie m. in. dla samochodów elektrycznych, w których akumulatory litowo-jonowe stanowią największe zagrożenie i prawdopodobieństwo zapłonu.
- Data: 21.06.2023
Gotowość do korzystania z pojazdów elektrycznych wzrasta w całej Europie. A jak wypada Polska?
Europejskie państwa coraz bardziej otwierają się na pojazdy elektryczne. To główny wniosek płynący z najnowszego raportu oraz kompleksowej analizy gotowości 22 europejskich krajów do inwestowania w pojazdy elektryczne, w tym również Polski.
- Data: 19.05.2023
Wypadek z udziałem pojazdu autonomicznego. Kto za to będzie odpowiadał?
Prawdopodobieństwo wystąpienia szkody będzie w dużej mierze zależeć od postępów poczynionych w rozwiązywaniu problemów w trzech wymiarach. W tej złożonej dziedzinie wysokiego ryzyka i ekosystemie wyzwań technicznych, politycznych i społecznych znaczenie wiarygodności, jak określono w dokumencie grupy ekspertów wysokiego szczebla ds. sztucznej inteligencji (AI HLEG) (AI HLEG, 2020), jest intuicyjnie bardzo jasne.
- Data: 04.01.2023
Rozumienie "sceny" przez pojazdy autonomiczne. Skąd wiedzą gdzie jechać?
W rzeczywistości najbardziej złożone zadania, z którymi muszą sobie radzić pojazdy autonomiczne, aby osiągnąć wysoki poziom automatyzacji (tj. lokalizacja, zrozumienie sceny, planowanie, sterowanie i interakcja z użytkownikiem), są realizowane przy użyciu wielu złożonych, wzajemnie powiązanych systemów sztucznej inteligencji.
- Data: 17.10.2022
Terminologia pojazdów autonomicznych
Jak wskazano w raporcie, aby dokładnie wiedzieć, co mamy na myśli, gdy mówimy o autonomicznym lub zautomatyzowanym pojeździe, musimy zapewnić wyższy poziom szczegółowości, tj. funkcje automatyzacji jazdy i poziomy automatyzacji. Mimo to, przydatne jest wyjaśnienie kryteriów rozróżnienia różnych sposobów powszechnego odnoszenia się do automatyzacji jazdy, zwłaszcza gdy rozważa się pojazd jako całość, a nie jego poszczególne cechy, co jest powszechnym podejściem pomimo wysiłków zmierzających do skupienia automatyzacji na jeździe, a nie na samych pojazdach.
- Data: 03.10.2022
Sztuczna inteligencja AI. Cele i odbiorcy automobilności
Autorzy zwracają uwagę, że głównym celem niniejszego raportu jest przejście do ogólnych ram oceny wiarygodności systemów opartych na sztucznej inteligencji dla POJAZDÓW AUTONOMICZNYCH. Obecny stan, luki badawcze, wyzwania, wdrażanie i adekwatność, w odniesieniu do wszystkich kryteriów zawartych na liście ocen (ALTAI) opracowanej przez Grupę Ekspertów Wysokiego Szczebla ds. Sztucznej Inteligencji (AI HLEG), są w niniejszym raporcie uszczegółowione i omówione szczegółowo dla domeny POJAZDÓW AUTONOMICZNYCH.
- Data: 02.09.2022
Autonomiczność pojazdów w oparciu o sztuczną inteligencję AI. Kontekst polityczny i regulacyjny
Prawdopodobieństwo wystąpienia szkody będzie w dużej mierze zależeć od postępów poczynionych w rozwiązywaniu problemów w trzech opisanych powyżej wymiarach. W tej złożonej dziedzinie wysokiego ryzyka i ekosystemie wyzwań technicznych, politycznych i społecznych znaczenie wiarygodności, jak określono w dokumencie grupy ekspertów wysokiego szczebla ds. sztucznej inteligencji (AI HLEG) (AI HLEG, 2020), jest intuicyjnie bardzo jasne.
- Data: 29.08.2022
Sztuczna inteligencja AI w pojazdach autonomicznych. Jak dokładnie to wygląda?
Niniejszy artykuł kontynuuje omówienie raportu Komisji Europejskiej, który został wydany w roku 2021 i ma na celu pogłębienie dyskusji na temat podstawowych aspektów, które należy wziąć pod uwagę, przy tworzeniu godnych zaufania systemów sztucznej inteligencji (AI) w obszarze pojazdów autonomicznych (AV). Obecne postępy w tym obszarze nie byłyby możliwe bez postępów w systemach sztucznej inteligencji.
- Data: 19.08.2022
- « pierwsza
- «
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- »
- ostatnia »