Autonomiczność pojazdów w oparciu o sztuczną inteligencję AI. Kontekst polityczny i regulacyjny
Prawdopodobieństwo wystąpienia szkody będzie w dużej mierze zależeć od postępów poczynionych w rozwiązywaniu problemów w trzech opisanych powyżej wymiarach. W tej złożonej dziedzinie wysokiego ryzyka i ekosystemie wyzwań technicznych, politycznych i społecznych znaczenie wiarygodności, jak określono w dokumencie grupy ekspertów wysokiego szczebla ds. sztucznej inteligencji (AI HLEG) (AI HLEG, 2020), jest intuicyjnie bardzo jasne.
- Data: 29.08.2022
Różnorodność, niedyskryminacja i równoprawność AI
Omawiany raport wskazuje, że aby uniknąć dyskryminacji w procesie podejmowania decyzji, AV muszą unikać wszelkiego rodzaju szacowania opartego na potencjalnych wartościach społecznych niektórych grup względem innych i muszą być zaprojektowane tak, aby zachować ten sam poziom bezpieczeństwa dla wszystkich użytkowników dróg. W tym celu AV mogą reagować w różny sposób, aby skorygować nierówności w zakresie bezpieczeństwa wynikające z różnych zachowań użytkowników dróg.
- Data: 23.08.2022
Sztuczna inteligencja AI w pojazdach autonomicznych. Jak dokładnie to wygląda?
Niniejszy artykuł kontynuuje omówienie raportu Komisji Europejskiej, który został wydany w roku 2021 i ma na celu pogłębienie dyskusji na temat podstawowych aspektów, które należy wziąć pod uwagę, przy tworzeniu godnych zaufania systemów sztucznej inteligencji (AI) w obszarze pojazdów autonomicznych (AV). Obecne postępy w tym obszarze nie byłyby możliwe bez postępów w systemach sztucznej inteligencji.
- Data: 19.08.2022
Czy sztucznej inteligencji w dziedzinie jazdy autonomicznej można zaufać?
Niniejszy raport został wydany w roku 2021 i ma na celu pogłębienie dyskusji na temat podstawowych aspektów, które należy wziąć pod uwagę przy tworzeniu godnych zaufania systemów sztucznej inteligencji (AI) w obszarze pojazdów autonomicznych (AV). Obecne postępy w tym obszarze nie byłyby możliwe bez postępów w systemach sztucznej inteligencji. W rzeczywistości najbardziej złożone zadania, z którymi muszą sobie radzić pojazdy autonomiczne, aby osiągnąć wysoki poziom automatyzacji (tj. lokalizacja, zrozumienie sceny, planowanie, sterowanie i interakcja z użytkownikiem), są realizowane przy użyciu wielu złożonych, wzajemnie powiązanych systemów sztucznej inteligencji. Dlatego też, odnosząc się do godnych zaufania systemów sztucznej inteligencji dla pojazdów autonomicznych, autorzy niniejszego raportu uznali za zasadne ekstrapolowanie tej koncepcji i nazywali także same pojazdy autonomiczne „godnymi zaufania pojazdami autonomicznymi”.
- Data: 18.08.2022
Instalacje wytwórcze. Parametry sieci
W dalszej treści załącznika F dotyczącej parametrów sieci wskazano, że w sytuacjach pracy wyspowej pozostają one w dopuszczalnym zakresie, ze względu na istniejące urządzenia zabezpieczające jednostki wytwórcze w odniesieniu do częstotliwości sieci i napięcia zasilania. Nie zbadano natomiast odchylenia kąta między fazami (120°), współczynnika migotania światła i poziomów harmonicznych. Te ostatnie mogą powodować przetężenia, szczególnie w przypadku bezpośrednio podłączonych trójfazowych maszyn elektrycznych. Ponadto może pojawić się prawdopodobne uszkodzenie spowodowane większymi prądami upływu.
- Data: 03.08.2022
Wykaz wymagań krajowych dotyczących instalacji wytwórczych
Na wstępie D zawarto informację, że w niniejszym załączniku zamieszczono przegląd kolejnych wymagań i zaleceń krajowych dotyczących instalacji wytwórczych. Oczekuje się, że instalacje wytwórcze będą musiały spełniać te wymagania krajowe. Ponadto zwrócono uwagę, że niniejszy wykaz ma jedynie charakter informacyjny, nie jest kompletny i może być nieaktualny. Wytwórca jest odpowiedzialny za spełnienie wszystkich obowiązujących wymagań.
- Data: 02.08.2022
Czy stacje transformatorową można wtopić w otoczenie?
Elgór + Hansen S.A. (Grupa FAMUR) wkrótce poszerzy swoje portfolio o nowy produkt: lekką kontenerową stację transformatorową przeznaczoną dla farm fotowoltaicznych. Rozwiązanie wpisuje się w ideę zrównoważonego rozwoju dzięki zastosowanym technologiom oraz dodatkowej usłudze #KlimatDlaStacji, czyli aranżacji obudowy stacji umożliwiającej wpisanie się obiektu w otoczenie.
- Data: 27.07.2022
Oddawanie barwy. Oświetlenie miejsc pracy cz. 2
Punkt 4.7.3 normy EN 12464-1:2011 określa, że wydolność wzrokowa, odczuwanie komfortu i dobre samopoczucie wymagają, aby barwy w środowisku, przedmioty i ludzka skóra, były oddawane naturalnie, prawidłowo i w sposób, który nadaje ludziom atrakcyjny i zdrowy wygląd. Stosuje się przy tym obiektywny ogólny wskaźnik oddawania barw źródła światła Ra. Maksymalna wartość Ra wynosi 100.
- Data: 19.07.2022
Wymagania dotyczące tolerancji pojedynczych zakłóceń, dla układu zabezpieczeń przyłącza i łącznika przyłącza
Niniejsza norma określa, że jeżeli w punkcie 4.3.2 jest takie wymaganie, to układ zabezpieczeń przyłącza i łącznik przyłącza powinny spełniać wymagania dotyczące tolerancji pojedynczych zakłóceń. Z kolei pojedyncze zakłócenie nie powinno prowadzić do utraty funkcji bezpieczeństwa.
- Data: 14.07.2022
Kryteria projektowania oświetlenia
W dokumencie określono wymagania oświetleniowe dla osób w miejscach pracy we wnętrzach, gdzie spotykają się potrzeby komfortu widzenia i wydolności wzrokowej ludzi normalnie widzących. Rozważane są wszystkie typowe zadania wzrokowe, łącznie ze sprzętem wyposażonym w monitory ekranowe. Określone wymagania dotyczą rozwiązań oświetlenia w większości miejsc pracy we wnętrzach i miejsc związanych, z uwzględnieniem ilościowych i jakościowych cech oświetlenia.
- Data: 08.07.2022
- « pierwsza
- «
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- »
- ostatnia »
Różnorodność, niedyskryminacja i równoprawność AI
Omawiany raport wskazuje, że aby uniknąć dyskryminacji w procesie podejmowania decyzji, AV muszą unikać wszelkiego rodzaju szacowania opartego na potencjalnych wartościach społecznych niektórych grup względem innych i muszą być zaprojektowane tak, aby zachować ten sam poziom bezpieczeństwa dla wszystkich użytkowników dróg. W tym celu AV mogą reagować w różny sposób, aby skorygować nierówności w zakresie bezpieczeństwa wynikające z różnych zachowań użytkowników dróg.
- Data: 23.08.2022
Sztuczna inteligencja AI w pojazdach autonomicznych. Jak dokładnie to wygląda?
Niniejszy artykuł kontynuuje omówienie raportu Komisji Europejskiej, który został wydany w roku 2021 i ma na celu pogłębienie dyskusji na temat podstawowych aspektów, które należy wziąć pod uwagę, przy tworzeniu godnych zaufania systemów sztucznej inteligencji (AI) w obszarze pojazdów autonomicznych (AV). Obecne postępy w tym obszarze nie byłyby możliwe bez postępów w systemach sztucznej inteligencji.
- Data: 19.08.2022
Czy sztucznej inteligencji w dziedzinie jazdy autonomicznej można zaufać?
Niniejszy raport został wydany w roku 2021 i ma na celu pogłębienie dyskusji na temat podstawowych aspektów, które należy wziąć pod uwagę przy tworzeniu godnych zaufania systemów sztucznej inteligencji (AI) w obszarze pojazdów autonomicznych (AV). Obecne postępy w tym obszarze nie byłyby możliwe bez postępów w systemach sztucznej inteligencji. W rzeczywistości najbardziej złożone zadania, z którymi muszą sobie radzić pojazdy autonomiczne, aby osiągnąć wysoki poziom automatyzacji (tj. lokalizacja, zrozumienie sceny, planowanie, sterowanie i interakcja z użytkownikiem), są realizowane przy użyciu wielu złożonych, wzajemnie powiązanych systemów sztucznej inteligencji. Dlatego też, odnosząc się do godnych zaufania systemów sztucznej inteligencji dla pojazdów autonomicznych, autorzy niniejszego raportu uznali za zasadne ekstrapolowanie tej koncepcji i nazywali także same pojazdy autonomiczne „godnymi zaufania pojazdami autonomicznymi”.
- Data: 18.08.2022
Czy stacje transformatorową można wtopić w otoczenie?
Elgór + Hansen S.A. (Grupa FAMUR) wkrótce poszerzy swoje portfolio o nowy produkt: lekką kontenerową stację transformatorową przeznaczoną dla farm fotowoltaicznych. Rozwiązanie wpisuje się w ideę zrównoważonego rozwoju dzięki zastosowanym technologiom oraz dodatkowej usłudze #KlimatDlaStacji, czyli aranżacji obudowy stacji umożliwiającej wpisanie się obiektu w otoczenie.
- Data: 27.07.2022
Niestandardowe technologie magazynowania energii w układach zasilania gwarantowanego
Najpowszechniejszym sposobem magazynowania energii w układach zasilania gwarantowanego jest wykorzystanie akumulatorów kwasowo- ołowiowych. Nie zawsze to najlepsze rozwiązanie. Są bowiem sytuacje, które wymagają bardziej kreatywnego wyboru magazynu energii.
- Data: 08.06.2022
Dokumentacja projektowa instalacji elektrycznej w domu jednorodzinnym
Zgodnie z Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Technologii w sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno-użytkowego, oraz na podstawie przepisów prawa budowlanego dokumentacja projektowa, dokumentacja podwykonawcza, czy też książka obiektu budowlanego stanowią istotne zagadnienia dla wszystkich użytkowników domu jednorodzinnego.
- Data: 18.12.2023
Prowadzenie przewodów elektrycznych na podstawie przepisów prawa
Zgodnie z § 187 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, przewody i kable elektryczne elektrycy powinni prowadzić w sposób umożliwiający ich wymianę bez potrzeby naruszania konstrukcji budynku. Dopuszcza się prowadzenie przewodów elektrycznych wtynkowych, pod warunkiem pokrycia ich warstwą tynku o grubości co najmniej 5 mm.
- Data: 22.11.2023